home  > 
muziektheorie > solfege en gehoortraining > huiswerkopgaves eerste jaar 2013-2014 / homewerk for solfege and ear training first year, 2013-2014  > 12 september 2013
A. 
(We used these exercises - which I made last year - partially in class)
 
Mozart: Strijkkwartet in F groot KV 168, Menuet (zonder het Trio)

Je ziet hieronder de bovenstem van het stuk. Je kunt ook de pdf gebruiken (en printen).

  • Beluister het stuk hier (het Menuet begint bij 6'10"), en 
  • bepaal welke toonsoorten voorkomen (en waar)
  • bepaal waar afsluitingen staan, en bepaal het type afsluitng (onvolkomen of volkomen heel slot, half slot, bedriegelijk slot?)
  • noteer de onderstem (of het begin ervan, zie hie ver je komt in ca. 30 minuten...)
  • Maak een precieze harmonische analyse bij de drie haakjes in de partituur (in functies en/of trappen).
Mozart: String Quartet in F major K 168, Minuet (without the Trio) 

Below you see the top voice of the piece. You can also use the pdf (and print it).

  • Listen to the piece here (the Minuet starts at 6'10"), and 
  • decide which keys are used (and where)
  • mark the spots where you hear closes/cadences, and label them (PAC / IAC / HC / DC ? )
  • write the lowest voice (or just the beginning of it - see how far you get in ca. 30 minutes...)
  • Make a precise harmonic analysis at the three brackets in the score (using functions and/or Roman scale degrees). 
Je kunt hier met de partituur vergelijken. En hier vind je nogmaals de partituur, met een harmonische analyse. You can compare with the score here. And here you find the score once more, with a harmonic analysis. 

 
B. 
Oefeningen om van blad te zingen, en ritmes om uit te voeren

Je ziet de oefeningen hieronder. Je kunt ook de pdf gebruiken (en printen).

Sight-singing exercises and rhythms to perform

Below you see the exercises. You can also use the pdf (and print it).